Hoe kies je het perfecte beeldmateriaal voor jouw website?

Als je een sfeergevoelig type bent zoals ik, kan de beslissing om verder te kijken op een website echt gaan of staan met de beelden die worden gebruikt. Als er op een website van die vreselijke cliché stockbeelden worden gebruikt, ben ik out, haha. Iedereen is anders, dus misschien maakt het jouw klanten niks uit. Maar ergens denk ik toch dat in 90% van de gevallen beeldgebruik een belangrijke rol speelt in hoe bezoekers jouw website ervaren.

Het beeldgebruik is vaak het eerste wat opvalt en heeft een directe invloed op de emoties en indrukken die je achterlaat. Maar hoe kies je de juiste beelden die niet alleen visueel aantrekkelijk zijn, maar ook perfect aansluiten bij jouw merk?

In deze blog ontdek je hoe je kunt kiezen tussen stockfoto’s, eigen fotografie en illustraties, en hoe je ervoor zorgt dat je beeldmateriaal jouw branding versterkt.

1. Stockfoto’s: Praktisch, maar kies bewust

Stockfoto’s zijn een populaire keuze, zeker als je geen tijd of budget hebt voor een professionele fotoshoot. Platforms zoals Unsplash, Pexels en Kaboompics bieden een breed scala aan gratis en (mogelijk) stijlvolle foto’s. Maar er zijn ook aandachtspunten:

  • Vermijd clichébeelden: Kies bijvoorbeeld geen beelden die overdreven geposeerd aanvoelen. Een foto van iemand met z’n handen in het haar die eruitziet alsof hij gilt? Nee, dank je.

  • Stem af op je merk: Zorg dat de stijl van de foto’s consistent is met jouw branding. Dit kan door een specifiek kleurenpalet (we kunnen op je site ook met filters werken) of een herkenbare sfeer te kiezen. Ik hou van de natuur, en mijn favoriete plekken zie je terug op mijn website. Heeft het met webdesign te maken? Nee. Maar het laat wel zien wie ik ben, en dat is enorm belangrijk als jij met mij wilt werken.

Stockfoto’s zijn ideaal als je visueel materiaal nodig hebt. Maar authenticiteit blijft belangrijk, dus probeer ze subtiel en strategisch in te zetten.

2. Eigen Fotografie: Jouw unieke verhaal

Niets vertelt jouw verhaal beter dan eigen beelden. Of het nu gaat om foto’s van jou, je team, producten of werkruimte, eigen fotografie straalt authenticiteit en persoonlijkheid uit. Enkele tips:

  • Kies een professionele fotograaf: Een goede fotograaf weet hoe hij jouw merk kan vertalen naar beelden die impact maken. Hij of zij heeft de juiste apparatuur (hoewel je, eerlijk is eerlijk, met de nieuwste telefoons ook al een heel eind komt), oog voor het totaalplaatje, kan dingen vanuit ‘een andere hoek’ fotograferen en met een creatieve insteek werken (indien gewenst).

  • Let op de sfeer: Denk vooraf na over de boodschap die je wilt overbrengen. Wil je warmte uitstralen of juist een strakke, moderne uitstraling? Laat dit terugkomen in de belichting, compositie en kleuren.

  • Plan een shoot: Door een fotoshoot goed voor te bereiden, zorg je ervoor dat je beeldmateriaal hebt dat lang meegaat en veelzijdig inzetbaar is. Kijk eerst goed naar je website: wat heb je allemaal nodig? Bedenk daarna wat je precies wilt met elke afbeelding. Bespreek dit uitgebreid met de fotograaf. Omdat je website zowel op desktop als mobiel goed moet overkomen, moet hier ook rekening mee worden gehouden. Dat is geen gemakkelijke opgave. Ook zijn er andere dingen waar je over na moet denken. Komt er bijvoorbeeld een laag tekst overheen? Is de foto onderdeel van een banner met meerdere beelden? Hoe meer je erover hebt nagedacht, hoe meer je uit je shoot haalt.

Eigen foto’s geven je website een onderscheidende en professionele uitstraling. Dat is precies wat je merk uniek maakt.

3. Illustraties en Iconen: Creatief en opvallend

Illustraties kunnen een speelse en creatieve twist geven aan je website. Tegenwoordig kun je met platforms zoals Canva enorm veel leuke dingen doen en echt een unieke stijl neerzetten. Dit kan een simpele handgetekende illustratie zijn, maar ook een geanimeerde visual. Om heel eerlijk te zijn, heb ik zelf een soort obsessie voor foto’s en wat minder voor illustraties. Maar dingen zoals een leuke blob (abstracte vorm), verfstreek of tekst die je op een arty manier op een banner plaatst, kunnen echt supergoed werken.

  • Gebruik consistentie: Zorg ervoor dat de stijl van je illustraties past bij de rest van je branding. Werk bijvoorbeeld met een illustrator die een herkenbare stijl voor jouw merk ontwikkelt, of trek je zelfgemaakte Canva-ontwerpen door op meerdere pagina’s of plekken op je site (maar vermijd overkill).

  • Houd het functioneel: Gebruik illustraties om iets te verduidelijken of een specifiek gevoel over te brengen. Overdrijf niet; balans is key.

4. Kies Beelden die Jouw Merk Versterken

Of je nu kiest voor stockfoto’s, eigen fotografie of illustraties, de sleutel is consistentie. Je beelden moeten aansluiten bij je kleurenpalet, lettertypes en algemene uitstraling. Hier zijn nog enkele tips:

  • Blijf trouw aan je merkwaarden: Beelden moeten de emoties en boodschap overbrengen die passen bij jouw merk of bij jou als persoon.

  • Kwaliteit boven kwantiteit: Onscherpe of slecht belichte beelden doen afbreuk aan je professionaliteit. Investeer (geld óf tijd) in hoogwaardige foto’s of illustraties.

  • Overweeg video’s: Bewegend beeld, zoals korte video’s, kan dynamiek toevoegen aan je website. Gebruik ze spaarzaam en zorg ervoor dat ze van hoge kwaliteit zijn. Kijk bijvoorbeeld eens op Pexels.

5. Meer Leren Over Beeldgebruik?

Wil je dieper ingaan op hoe je beeldmateriaal slim inzet en volledig in lijn brengt met jouw merk? In mijn e-book Complete Visuele Branding voor Jouw Website leer je precies hoe je een consistente visuele uitstraling ontwikkelt die je merk versterkt. Naast het leren kiezen van de juiste afbeeldingen, neem ik je stap voor stap mee in het proces van het maken van een moodboard, het kiezen van een kleurenpalet en lettertypes en laat ik je zien hoe je een simpel, maar krachtig logo kunt creëren dat herkenbaarheid en professionaliteit uitstraalt.

Download het e-book hier en zet vandaag nog de volgende stap naar consistente visuele branding.


Verder is het natuurlijk wel van belang dat je website snel is. Afbeeldingen mogen niet te groot zijn, want dan verzwaren ze je website. Maar als ze te klein zijn, gaat dat ten koste van de kwaliteit. Volg de stappen in deze blog om het precies goed te doen.

En ben je nog niet klaar met je branding? In de blog ‘3 Stappen Naar Een Consistente Visuele Basis Voor Je Website’ deel ik de eerste stappen voor het opbouwen van jouw visuele branding, van moodboard tot kleur- en letterkeuze.

Volgende
Volgende

3 Stappen Naar Een Consistente Visuele Basis Voor Je Website