Hoe check je de snelheid van je website (en maak 'm sneller!)
Wat ik geweldig vind aan het maken van websites is het creatieve proces: een design creëren dat iemands persoonlijkheid laat zien én de doelen van het bedrijf ondersteunt. Maar net als bij elke baan, zijn er ook onderdelen die ik minder leuk vind—zoals het technische aspect van website snelheid. Toch is dit enorm belangrijk, want een snelle website zorgt voor tevreden bezoekers en betere vindbaarheid in zoekmachines.
In deze blog leg ik uit hoe je de snelheid van je website checkt en verbeterd met een paar praktische stappen!
Waarom is de snelheid van je website belangrijk?
Een trage website kan je klanten kosten. Bezoekers haken vaak af als een pagina te lang duurt om te laden. Daarnaast is snelheid een belangrijke ranking factor voor Google. Langzame websites worden lager geplaatst in de zoekresultaten omdat ze een minder goede gebruikerservaring bieden. Daarom is het essentieel dat jouw website snel laadt!
Squarespace en snelheid
Ik werk met het CMS Squarespace, en ben daar heel blij mee. En het goede nieuws is dat Squarespace veel optimalisaties zelf al doet om de snelheid van jouw site te verbeteren. Ze gebruiken technieken zoals een Content Delivery Network (CDN) om afbeeldingen en andere bestanden sneller te laden, ongeacht waar je bezoekers zich bevinden. Ook worden afbeeldingen automatisch geoptimaliseerd en geschaald voor de beste prestaties. Daardoor hoef jij je niet druk te maken om al te veel technische details - hoewel het altijd slim is om je eigen optimalisaties te doen, die ik hieronder ga noemen.
Wat zijn goede snelheidswaarden?
Bij het testen van je website, kun je op drie kernwaarden letten:
Requests: Dit is het aantal bestanden dat wordt geladen om de pagina te tonen. Minder dan 50 is ideaal.
Page size: De totale grootte van de pagina. Voor een snelle website is 5 MB per pagina het maximum. Voor mobiele websites kun je streven naar 1 MB.
Load time: Dit is de tijd die het kost om de pagina volledig te laden. Onder de 3 seconden is super, maar zorg dat het onder de 8 seconden blijft.
Er zijn verschillende tools beschikbaar om de snelheid van je website te testen. Hier zijn enkele van mijn favorieten:
1. Google Chrome Inspectietool
Met de ingebouwde inspectietool van Chrome kun je eenvoudig de snelheid van je website meten. Als je die browser niet gebruikt, kun je die hier downloaden en installeren.
Ga naar je site met de Chrome-browser.
Voor Windows-gebruikers:
Ga naar ‘Weergave’ > ‘Ontwikkelaar’ > ‘Ontwikkelaarstools’ of druk op F12.
Voor Mac-gebruikers:
Ga naar ‘Weergave’ > ‘Ontwikkelaar’ > ‘Ontwikkelaarstools’ of druk op fn + F12 of Option + ⌘ + I.
Klik in de balk op ‘Network’.
Ververs de pagina om de laadtijd weer te geven. Bij Windows druk je op F5, en op een Mac gebruik je ⌘ + R of klik op het pijltje links naast de URL-balk om de pagina opnieuw te laden.
In de balk onderin zie je nu de waarden die je moet weten:
Transferred / Page Size (Pagina grootte): Streef naar een paginagrootte van tussen de 5-10 MB voor websites met veel afbeeldingen en media. Een pagina boven de 10 MB kan zwaar aanvoelen, maar zolang de rest van je site goed is geoptimaliseerd—zoals caching en snelle hosting—kun je nog steeds prima presteren.
Requests: Idealiter blijft het aantal requests onder de 100. Dit hangt af van hoe je site is opgebouwd. Door afbeeldingen en scripts te minimaliseren, kun je dit aantal verlagen, meer daarover hieronder.
Finish / Load Time (Laadtijd): De laadtijd is vrij cruciaal. Probeer deze onder de 3-4 seconden te houden voor een optimale gebruikerservaring. Voor grafisch intensieve websites mag de laadtijd iets hoger zijn, zolang deze onder de 8 seconden blijft voor de hoofdpagina.
2. Pingdom Website Speed Test
Met Pingdom kun je per pagina de snelheid testen en meteen zien waar mogelijke knelpunten zitten. Dit is vooral handig als je snel een overzicht wilt hebben. Wat minder handig is: er worden ook knelpunten genoemd en dat kan echt verwarrend zijn als je jouw site in een CMS hebt gebouwd zoals Squarespace of Wordpress. Dan kun je er namelijk meestal niks mee.
3. Google PageSpeed Insights
Google’s PageSpeed Insights is een bekende tool die veel gebruikt wordt voor het meten van de snelheid. Let wel, net als met Pingdom, als je een CMS zoals Squarespace gebruikt, kunnen sommige foutmeldingen verwarrend zijn en niet direct van toepassing op jouw site.
Website te traag? Dit kun je doen!
Als jouw website niet voldoet aan de ideale waarden, zijn er een paar dingen die je kunt doen om de snelheid te verbeteren:
1. Verklein je afbeeldingen
Grote afbeeldingen zijn vaak de grootste boosdoeners als het gaat om traagheid. Ik gebruik zelf Lightroom om afbeeldingen te verkleinen (in deze blog leg ik uit hoe), maar er zijn ook andere tools zoals Photoshop, JPEGmini of het gratis Gimp.
Pro-tip: Geef je afbeeldingen gelijk duidelijke bestandsnamen, zoals webdesign-snelheid-optimalisatie.jpg
. En nog belangrijker: zorg ervoor dat elke afbeelding een beschrijvende alt-tekst heeft, zoals "webdesign snelheid optimalisatie". Deze acties helpen zoekmachines beter te begrijpen waar je afbeelding over gaat, wat je SEO ten goede komt.
2. Minimaliseer externe scripts
Dit is relevant als je met een CMS, bijvoorbeeld Squarespace, werkt. Hoewel je niet altijd volledige controle hebt over externe scripts, kun je bepaalde elementen minimaliseren, zoals sociale media widgets of externe lettertypen.
3. Verminder onnodige code
Werk je met een CMS zoals Squarespace? Dan hoef je gelukkig niet veel code toe te voegen. Maar als je handmatig code toevoegt (HTML, CSS, JavaScript), wees dan selectief. Onnodige code kan je website zwaarder maken.
Veel succes, en als jij nog tips hebt om je pagespeed te verbeteren, hoor ik die heel graag hieronder!
Ook heb ik nog iets leuks voor je:
Wil je dat jouw website meer klanten aantrekt zonder veel tijd of kosten? Download dan gratis mijn checklist "Trek Meer Klanten Aan: Supersnelle SEO met ChatGPT" en ontdek hoe je eenvoudig je SEO kunt verbeteren en je vindbaarheid kunt vergroten.
En je kunt natuurlijk deze gratis checklist met 16 quick fixes voor je site ook nog even doornemen, als je toch aan het verbeteren bent. Een eerste indruk kun je tenslotte maar één keer maken!