23 Tips voor het Schrijven van Professionele Webteksten

Goede webteksten zijn cruciaal voor het succes van je bedrijf. Gebruik deze tips om zelf de perfecte teksten te schrijven voor je website, blog, nieuwsbrieven of social media.

Goede webteksten zijn superbelangrijk voor het succes van je bedrijf. Gebruik deze tips om zelf de perfecte teksten te schrijven, of het nu gaat om copy voor je website, een blog, nieuwsbrieven of social media.

Word je eigen copywriter

Ik had op het VWO te weinig interesse in alle vakken om echt denderende cijfers te halen, maar ik heb één keer een 10 gehaald voor een tentamen en dat was voor Nederlands. Ook ben ik later afgestudeerd met een 9, ‘omdat ik zo goed kon schrijven’. Toch vind ik het creëren van copy het lastigste onderdeel bij het maken van websites. Het gaat me niet zo gemakkelijk af als het maken van een mooi design of het zoeken naar de juiste afbeeldingen. Ik moet er echt een bepaalde focus voor hebben.

Of je nu teksten schrijft voor je website, een blog, nieuwsbrief of social media, het vinden van de juiste woorden is nou eenmaal niet altijd makkelijk. Met deze tips en tools kun je echter genoeg inspiratie opdoen om je eigen copywriter te zijn. Het scheelt flink wat kosten als je zelf je teksten schrijft. Bovendien is er maar één ‘jij’, en het spreken in je eigen woorden is vaak het meest authentiek. Daarom werkt het ook niet om alles door AI te laten doen. Ik maak er wel gebruik van hoor, ik vind ChatGPT bijvoorbeeld echt heel handig – maar dan wel als assistent, niet als vervanging van mij. Je zult wel lezen wanneer ik daar gebruik van maak. Ik hoop dat je wat aan deze 23 tips hebt!

1. Ken je ideale klant

Ken je ideale klant door en door. Schrijf alsof je met die ene persoon communiceert. Waar ligt die persoon wakker van? Wat zijn hun dromen en diepste wensen? Als je dit weet, wordt schrijven een stuk makkelijker. Mensen willen zich begrepen voelen en verbonden zijn. Je wilt dat mensen denken: ‘Hoe begrijp je mij nou beter dan ik mezelf begrijp?’ Zorg dat je altijd de vraag ‘What’s in it for me?’ kunt beantwoorden voor je ideale klant. In deze blog neem ik je trouwens stap voor stap mee in het identificeren van je ideale klant. Het is ook handig als ChatGPT je ideale klant kent, mocht je met AI willen werken.

2. Schrijf zoals je praat

Veel mensen schakelen over naar een formele toon als ze voor hun bedrijf schrijven. Schrijf zoals je praat voor een meer natuurlijke en prettige leeservaring. Wees volledig jezelf, of je nu informeel of serieus bent. Ik hou niet zo van regels :-) en dat merk je ook in mijn schrijfstijl. Ik lap best wat spellingsregels aan mijn laars. Voor anderen zou dat echter vreemd aanvoelen.

3. Lees je tekst hardop

Voordat je op ‘publiceren’ drukt, lees je tekst hardop aan jezelf voor. Zo merk je direct wat niet lekker loopt en kun je dit aanpassen.

4. Werk met alinea’s

Gebruik nieuwe kopjes om de aandacht van de lezer vast te houden.

5. Maak je tekst korter

Gebruik een woordenteller en streef naar een reductie van 25%. Verwijder nutteloze woorden zoals ‘een beetje’, ‘soort van’, ‘echt’, en ‘min of meer’.

6. Cut to the chase

Begin zinnen, bullets en paragrafen met de belangrijkste woorden. Ik vind dat ChatGPT heel goed is in inkorten, vooral als ik zelf elk woord dat ik heb geschreven enorm belangrijk vind ;-).

7. Betrek de lezer

Begin met vragen of scenario’s die de lezer aanspreken: ‘Stel je voor…’, ‘Denk hier eens over na…’, ‘Zou het niet fijn zijn als…’.

8. Gebruik actiewoorden

Houd de lezer wakker met actiegerichte taal. Dus in plaats van ‘een geweldige vakantie’ kun je zeggen: ‘een vakantie waar we het nog jaren over zouden hebben.’

9. Zorg voor herkenning

Noem iets wat je ideale klant kent of waardeert, zoals een favoriete tv-show of bekende persoon. Zo ontstaat er vertrouwen!

10. Begin met anekdotes

Vertel verhalen in plaats van saaie statistieken. Je hoeft heus niet te ‘oversharen’, maar een juicy zinnetje of twee, drie maakt dat de lezer de aandacht erbij houdt. Dit wekt vertrouwen en zorgt voor een emotionele connectie.

11. Praat tegen één persoon

Gebruik ‘je’ in plaats van ‘jullie’ om directer te communiceren. Je bent vaak toch alleen als je leest.

12. Beantwoord ‘What’s in it for me?’

Benoem zowel de kenmerken als de voordelen van je product of service. Als je ‘zodat’ of ‘wat betekent’ gebruikt, kun je ze in één zin beide noemen, bijvoorbeeld: ‘Ik maak een website voor je die goed vindbaar is in de zoekmachines, zodat jouw droomklant je altijd weet te vinden.’

13. Stop tijd in het maken van goede headlines

Goede headlines bepalen of je potentiële klant jouw boodschap gaat lezen of verder gaat scrollen. Ze moeten nieuwsgierigheid wekken en zorgen dat mensen meer willen weten. Dit geldt voor koppen op je website, onderwerpregels van e-mails, titels voor blogposts en video's, en updates op social media. Een vuistregel is dat je 20% van de totale tijd die je besteedt aan een blog, e-mail of salespage, moet investeren in het creëren van de perfecte headline. Ik vraag hiermee zeker hulp van ChatGPT, maar dan nog kan het best even duren voordat ik tevreden ben.

14. Gebruik een Call to Action (CTA)

Sluit je teksten altijd af met een duidelijke CTA. Denk goed na over wat je wilt dat de lezer doet na het lezen van je tekst. Wees hierin specifiek en geef duidelijke instructies. Denk hierbij vanuit de klant, niet vanuit jezelf. Hoe wordt je klant er beter van als hij of zij op die knop drukt? Voorbeeld: in plaats van ‘inschrijven’ kun je zeggen: ‘klik op deze link voor het gratis e-boek’. Hierdoor wordt het voor de klant duidelijk wat de volgende stap is en wat de voordelen zijn van die actie.

15. Herhaal in andere woorden

Schrijf alsof je praat met iemand die steeds ‘Huh, ik begrijp je niet’ zegt. Dit dwingt je om duidelijker te zijn. Ook hier kun je ChatGPT goed voor inschakelen.

16. Durf direct te zijn

Begin zinnen met ‘Ik ga er geen doekjes om winden’ om de aandacht te trekken.

17. Schrijf aan je bestie

Schrijf je tekst als een e-mail aan je beste vriend of vriendin voor een natuurlijke toon.

18. Vermijd perfectie

Schrijf gewoon, uit je gedachten, let the magic happen en werk later aan de details.

19. Gebruik VOC - Voice of Customer Data

Dit is een strategie die veel professionele copywriters toepassen. Kijk wat (ex-)klanten over je zeggen en gebruik precies die woorden in je tekst. Er is geen betere manier om iemand te overtuigen dan door zijn eigen woorden te gebruiken. Je kunt deze woorden vinden in klantrecensies, e-mails, boekrecensies over jouw onderwerp op sites zoals Amazon of Bol, beoordelingen van producten of diensten van concurrenten, online forums, reacties op blogposts en opmerkingen op sociale media. Hoe minder ge-edit, dus hoe rauwer, hoe beter. Zorg er wel voor dat de informatie interessant is en relevant blijft voor je tekst.

20. Zoek een synoniem

Wil je iets in andere woorden zeggen, maar kom je er niet op? Deze website kan je daarbij helpen.

21. Doe een spellingcheck

Laat je tekst door iemand anders lezen voor feedback. Als dat niet mogelijk is, gebruik dan online tools om je te helpen, bijvoorbeeld deze. Hoewel je er niet 100% op kunt vertrouwen, net zoals bij menselijke controle, helpt het altijd om wat foutjes eruit te halen. Ik vind ChatGPT ook goed hierin, ik laat dan wel weten dat het alleen om een spellingcheck gaat, dat het niet herschreven hoeft te worden.

22. Pas SEO toe

Denk aan de zoektermen die je doelgroep gebruikt en integreer deze in je tekst. Dit helpt zoekmachines om je website beter te begrijpen en je vindbaarheid te verbeteren. Wil je hier meer over weten en snel aan de slag? Download mijn gratis checklist "Trek Meer Klanten Aan: Supersnelle SEO met ChatGPT" voor praktische tips. Of lees mijn uitgebreide blog over SEO voor nog meer inzichten en voorbeelden om je vindbaarheid te vergroten.

23. Gebruik visuele elementen om je tekst te ondersteunen

Dat wil ik toch even noemen. Visuele elementen zoals afbeeldingen, video's, infographics, en grafieken kunnen je tekst aantrekkelijker en makkelijker te begrijpen maken. Ze breken de tekst op en houden de aandacht van de lezer vast. Zorg ervoor dat je visuals passen bij je merk, neem er de tijd voor, kijk of het echt wat toevoegt!


Hopelijk heb je hier wat aan gehad! Het is natuurlijk ook oké om mij je te laten helpen, met je teksten of misschien wil je wel een hele nieuwe website. Neem gerust contact met me op via de mail: hey@robien.nl.

Zoals ik al noemde, kun je mijn gratis mijn checklist "Trek Meer Klanten Aan: Supersnelle SEO met ChatGPT" downloaden. Wil je precies weten welke teksten er op je website moet komen? Dan is mijn template "Schrijf Zelf Binnen Een Dag Professionele Webteksten" misschien wat voor jou. Hierin vind je alles wat je nodig hebt voor alle belangrijke pagina's, inclusief ChatGPT-prompts, om snel en eenvoudig krachtige teksten te schrijven voor je website. Klik hier om het template te downloaden en je website naar een hoger niveau te tillen! Heb je alleen een salespagina nodig? Daarvoor is dit specifieke template beschikbaar.

Vorige
Vorige

Kunnen klanten zelf reviews achterlaten op een Squarespace-website en zo ja, hoe dan? 

Volgende
Volgende

Het contactformulier werkt niet - Squarespace en Gmail