Kunnen klanten zelf reviews achterlaten op een Squarespace-website en zo ja, hoe dan? 

In deze blog leg ik uit hoe klanten zelf reviews kunnen achterlaten op je Squarespace-website, ook als je geen producten of diensten verkoopt direct vanaf je site. Ik help je op weg met het embedden van de reviews op je website en ik benoem de nadelen van het op deze manier verzamelen van reviews. Tot slot laat ik je zien hoe je een bedrijfsaccount op Google aanmaakt.

Ik heb tot nu toe reviews van klanten altijd zelf op m’n website geplaatst. Dat is minder transparant, omdat je daarmee natuurlijk kunt frauderen. Dat is iets waar ik me niet goed bij zou voelen en dus nooit zou doen. Het is dus aan mijn websitebezoekers of ze me geloven of niet. Ik heb eerlijk gezegd ook nog nooit een ontevreden klant gehad, omdat we altijd net zolang doorwerken totdat de klant 100% tevreden is, dat lukt altijd. Maar ik krijg deze vraag, of klanten zelf reviews kunnen achterlaten op een Squarespace-website, regelmatig van klanten en ik deel de informatie graag. 

Kunnen klanten zelf reviews achterlaten op een Squarespace-website als je geen producten of diensten direct vanaf je site verkoopt? 

 

Het antwoord is ‘ja’, maar niet via Squarespace. Je moet dan reviews embedden (insluiten - je laat dan een stukje content van een andere website op die van jou zien) van een ander platform zoals Trustpilot, Yelp of Google Reviews

Je moet dan een bedrijfsprofiel aanmaken bij het platform van jouw keuze (of je doet het bij alle drie, maar ik zou maar vanaf één platform reviews op je site laten zien). De platformen hebben allemaal prima uitleg hoe je dat moet doen, dat kun je hier vinden: 

Bij alle drie de bedrijven kun je een gratis account aanmaken. Bij Trustpilot zit er een limiet op het aantal review-uitnodigingen dat je per maand kunt versturen bij het gratis account. Ook is het goed om te checken hoeveel paginaweergaven ze toelaten; matcht dat met het aantal paginaweergaven op jouw site? Ze hebben ook allemaal een verdienmodel, als je betaalt is er natuurlijk meer mogelijk. Er zijn trouwens vast ook plugins waarmee je reviews van meerdere platformen kunt laten zien op je website, maar daar heb ik geen onderzoek naar gedaan.

Hoe embed je de reviews van de verschillende platformen op je website? 

Begin met het kiezen van een pagina op je Squarespace-website waar je de reviews wilt plaatsen. Plaats op de locatie naar keuze een codeblok. Daarin kun je vervolgens code plaatsen waarmee je de reviews laat zien in een template naar keuze.

Voor Google en Yelp doe je dat via widgets die verschillende bedrijven aanbieden (zie hieronder), waarmee je die code kunt genereren. Bij Trustpilot bieden ze zelf een methode aan, wat eigenlijk op hetzelfde neerkomt.

Je kunt vaak een template selecteren, zodat je nog wat te zeggen hebt over hoe het eruit komt te zien op je site.

Dit zijn een aantal opties die je kunt bekijken: 

Heeft zo’n bedrijfsprofiel op Trustpilot, Yelp of Google ook nadelen? 

Jazeker, meerdere: 

  • Slechte reviews kan je niet verwijderen en dat kan vervelende gevolgen hebben voor je bedrijf. Per platform zijn er wel mogelijkheden om frauduleuze reviews te rapporteren en als het in schending is met het beleid van het betreffende platform, zal de review worden verwijderd. Ook kun je ervoor kiezen om op zo’n negatieve review te reageren, zodat de lezer geen eenzijdige kant van het verhaal meer leest. 

  • Je kunt je bedrijfsvermelding op Yelp en Google niet verwijderen. Bij Google kun je je bedrijf als ‘permanent gesloten’ markeren. Maar misschien ben je helemaal niet gesloten, dan is die vermelding niet wenselijk. Dit vind ik het grote nadeel. Ergens is het natuurlijk heel transparant, dat mensen een mening kunnen geven over je bedrijf. Maar ik vind het ook vervelend dat je dan altijd zichtbaar blijft op het www. Het is heel persoonlijk, sommige mensen maakt dat niets uit. Maar voor mij voelt het niet fijn. Ik wilde eens voor een klant uitzoeken hoe je een Google-bedrijfsprofiel aanmaakt. Dat deed ik door er één voor mezelf aan te maken. Daarna kwam ik er pas achter dat ik dat niet meer kon verwijderen, dus so be it. Ik maak me niet druk om dingen waar ik toch niks aan kan veranderen :-). En het handige is dat ik jou nu kan laten zien hoe het werkt en waar je aan toe bent.

Hoe maak je een bedrijfsprofiel aan op Google?*

Om reviews te verzamelen op Google, moet je beginnen met het aanmaken van een bedrijfsprofiel. Dat zie je natuurlijk vaak bij bedrijven met een fysieke locatie zoals een winkel of café. Het werkt namelijk heel goed voor de vindbaarheid zowel off- als online. Maar ook als je geen fysieke locatie hebt, als je bijvoorbeeld thuis werkt, zijn er ook voordelen. Je kunt een bedrijfsprofiel aanmaken zonder dat je adres zichtbaar is - wat wenselijk is als je bijvoorbeeld thuis werkt. Je bent dan wel goed vindbaar en het is nog gratis ook. Je moet trouwens wél een Google-account hebben.

Maak een bedrijfsprofiel aan bij Google zonder dat je een fysieke locatie hebt.

Met je Google-account kun je hier aan de slag gaan met het aanmaken van een bedrijfsprofiel op Google. Je klikt op de blauwe button ‘Nu beheren’. Vul je bedrijfsnaam in en klik op ‘Doorgaan’. Soms laat Google meerdere bedrijven zien, als jouw bedrijf ertussen staat heb je al eens een bedrijfsprofiel aangemaakt. 

Kies dan het bedrijfstype dat het meest op jou van toepassing is. Mijn situatie staat er niet exact bij. Ik lever een service en ik kom niet letterlijk bij mensen thuis, maar ergens ook weer wel, via Zoom of Skype ;-), dus heb ik toch gekozen voor ‘Servicebedrijf’. Klik op ‘Volgende’. 

Geef een bedrijfscategorie op en klik op ‘Volgende’. 

Vul indien van toepassing in waar je klanten bedient (goed als je een lokale business hebt, bij mij gaat dat niet op). Klik op ‘Volgende’. 

Vul in in welk land je bedrijf zich bevindt en klik op ‘Volgende’. Voor mij zou dat niet nodig zijn, want ik kan natuurlijk met klanten over de hele wereld werken, maar dit is een verplicht veld. Klik op ‘Volgende’. 

Vul in welke contactgegevens je zichtbaar wilt hebben. In mijn geval is dat alleen mijn website. Klik dan op ‘Volgende. 

Bij de laatste stap geef je akkoord aan Google, dan maak je je bedrijfsprofiel dus aan. Je kunt er nog voor kiezen om nieuws en tips te ontvangen om je bedrijfsprofiel te verbeteren.

Je bedrijf laten verifiëren op Google

Met de volgende paar stappen kun je je bedrijf laten verifiëren op Google. Dat kun je ook in een later stadium doen. Het gaat er puur om dat Google kan bevestigen dat jij de rechtmatige eigenaar van het bedrijf bent en rechten hebt om het bedrijfsprofiel te beheren. Het adres dat je hier opgeeft, hoeft dus niet openbaar zichtbaar te zijn.

Een handige manier is ‘E-mail met een code’. Je moet dan wel een e-mailadres hebben dat eindigt op wat jouw url is (bij mij: robien.nl). Klik ‘Volgende’. 

Check je e-mail en vul de code in. Klik op ‘Volgende’. Je ziet dan het bericht dat je vermelding is geverifieerd Je kunt nu onder andere reageren op reviews en chatten. Klik op ‘Volgende’. 

Voeg nu je services toe, indien van toepassing. Staat de service die je aanbiedt er niet bij, dan kun je er zelf één aanmaken. In mijn geval vind ik wat ik in eerste instantie heb toegevoegd, ‘Webdesign’, wel voldoende, dus ik kies ‘Overslaan’. 

Je kunt je openingstijden toevoegen, maar ik sla dat ook over, want ik ben enorm flexibel in mijn werktijden. 

Je kunt er nu voor kiezen of mensen met je mogen chatten via je bedrijfsprofiel, of niet. Ik heb zelf momenteel niet voldoende tijd om daar regelmatig op te kijken, dus ik zet dat voor nu uit. Wil je er meer over lezen, dan kan dat hier

Voeg nu een beschrijving toe van je bedrijf. Wat bied je aan, waarmee onderscheid je je, wat is je geschiedenis, heb je andere handige informatie voor klanten over je bedrijf?

Je kunt foto’s van je bedrijf toevoegen, dat heb ik niet gedaan. 

Je kunt ook beginnen met adverteren van je bedrijf met Google Ads met een gratis advertentietegoed van €400. Dat heb ik ook overgeslagen, want je krijgt dat alleen als je ook €400 besteedt en dat wil ik (nu) niet. 

Of je nu al geverifieerd had of niet, je krijgt nu de boodschap dat je bewerkingen worden geverifieerd. 

That’s it! 

Hoe verzamel jij reviews? Ik ben benieuwd, misschien heb jij nog wel andere methodes die ik hier niet heb genoemd, als je ze wilt delen heel graag!

En nu je toch achter de schermen bezig bent, misschien is het een goed moment om met deze 16 quick fixes je site aantrekkelijker te maken én beter vindbaar. De verbeterpuntjes zijn onderverdeeld in general, tech en marketing. Het zijn van die kleine dingen die een groot verschil maken, you’re welcome :-).


* Het kan zijn dat Google de methode veranderd heeft nadat ik deze blog heb geschreven.

Vorige
Vorige

Afbeeldingen uit Lightroom exporteren voor je website

Volgende
Volgende

23 Tips voor het Schrijven van Professionele Webteksten